Nieuws

GTD in Nederland

Na mijn artikel over Things 3 en mijn nieuwe benadering van contexten viel het mij op dat veel informatie en uitdrukkingen over GTD in het engels worden weergegeven. Ondanks het feit dat de engelse taal in Nederland wijdverspreid is, is het voor ons brein toch lastig om met een vreemde taal juist die connectie te maken, die essentieel is om de juiste chemie tot stand te brengen.

Capture, clarify, organize, reflect en engage zijn mooie woorden maar voor ons Nederlanders geven ze toch niet die impuls om hier ook echt iets mee te doen. Ik stel dan ook voor deze termen een nederlandse twist te geven om hiermee een harmonieuze connectie met ons brein tot stand te brengen.

Ook hier, net als bij contexten, is een benaming in je eigen taal van belang laten we eens kijken of we ook deze barriere kunnen slechten.

  1. Capture
  2. Clarify
  3. Organize
  4. Reflect
  5. Engage

De 5 peilers van GTD maar nu in onze eigen mooie taal

  1. Vang – Eerst vangen we letterlijk alles op wat ons leven binnenkomt en bewaren dit in in ons vangnet, de inbox indien digitaal en de inkomende post indien analoog.
  2. Duid en Beslis – Wat is het? wat gaan we doen met alles in ons vangnet? Weggooien, archieveren of organiseren.
  3. Organiseer – Maak een plan voor alles wat je onderneemt, bellijst, project etc
  4. Toets – Is alles op schema, moet er nog iets bijgestuurd worden?
  5. Doe – Ga aan de slag met alles wat je klaar hebt gezet en zet alles in beweging! Stap voor stap maar onstuitbaar.

Deze belangrijke 5 stappen zijn de kern van het GTD systeem, ontwerp voor jezelf een systeem waarbij je dit in gang kunt zetten. Op papier of digitaal het maakt niet uit hoe, doe wat voor jou werkt en waar je de beste klik mee hebt.

Zelf gebruik ik als it-er Things 3 en vang ik alles wat ik tegenkom of wat in mijn hoofd opkomt op en breng deze onder in mijn inbox, ’s ochtends trek ik zo’n 15 minuten uit om dit alles te duiden en beslis vervolgens of ik iets wil bewaren als referentie voor later, nonsense kan ik direct weg mikken, maar als actie nodig is, wordt het een project of een simpel doe ding, zoals bijvoorbeeld naar de kapper gaan (voor mij is dit niet meer echt een issue :)) hoe het ook zij mijn inbox zowel digitaal als analoog is hierna leeg, inbox zero dus.

Op de vrijdag doe ik mijn wekelijkse toets en de rest van de week voer ik alles uit wat na het organiseren als project of doe ding is overgebleven.

Als je vindt dat je leven verstopt zit en chaos de overhand heeft genomen volg dan deze 5 stappen en je zult merken dat door het toepassen hiervan je weer grip krijgt op de realiteit en je toekomst helder en duidelijk voor je ligt. Je rommel, ook mentaal, is weg en je staat weer open voor nieuwe uitdagingen.

Begin gewoon vandaag, gooi al je zooi in een inbox dit kan ook een grote bak zijn midden in je kamer en beslis wat ermee te doen en zet de rest van het stappenplan in beweging.